dissabte, 25 de juliol del 2015

Tour del Cerví: Lac de Moiry - Arolla

Tour del Cervino
La segona etapa del Tour del Cerví és, en realitat, la resta de la primera etapa. Efectivament, tal com vaig explicar a l'entrada anterior, les guies del Tour ressenyen una única etapa entre Zinal i Arolla, amb gairebé 2.500 metres de desnivell i moltes hores de camí però acaben acosellant agafar el telefèric de Zinal a Sorebois i l'autobús de Villa a Arolla. Nosaltres volem fer el Tour integral, sense mitjans mecànics, i per això hem partit l'etapa. De bon matí hem sortit de la gîte del lac de Moiry; després de travessar la presa hem iniciat la pujada per un bon camí que porta a l'Alpage de Torrent, una borda habitada per una parella de pastors que vigilen un gran ramat de vaques escampat per la muntanya. El camí, ja més petit però molt ben traçat, s'enfila fins al col de Torrent (2.916 m). No hem tingut massa sort; des d'aquí s'hauria de veure un gran panorama sobre les muntanyes de Zinal i de la Vall d'Herens però el dia està mig tapat i al coll la boira no ens deixa veure res. Hem iniciat la llarga baixada en direcció als poblets de la Vall d'Herens. A estones, els núvols ens deixaven veure retalls de panorama en direcció  a les muntanyes nevades. Demà les hem de travessar per arribar a Itàlia. Hem arribat al primer poblet, Villa, on hi ha una temptadora parada d'autobús. Hem passat de llarg i hem seguit baixat entre els poblets de la vall fins arribar a Les Haudères, el punt més baix del recorregut d'avui, a 1.450 m. Hem menjat unes crêpes en un bar d'aquest poblet abans d'iniciar la part final de l'etapa d'avui. Des de les Haudères cal remuntar 550 metres de desnivell per arribar a Arolla, situat a 2.006 m. La guia que portem ressenya aquest sector d'una manera ben curiosa. L'autor de la guia escriu: "bajando a Arolla (1 h desde Les Haudères) caminando en una breve marcha". Tenint en compte que de les Haudères a Arolla s'han de pujar 550 metres de desnivell i que hi ha 11 km de carretera (pel camí 8 km), queda clar que l'autor de la guia va pujar en autobús i es va inventar la ressenya d'aquest sector del camí. Fins i tot crec que es va adormir a l'autobús i quan va arribar a Arolla no sabia si havia pujat o baixat. Com que, a més de la guia, portàvem un mapa topogràfic, ja sabíem que hi havia dues hores de camí i, a poc a poc, hem anat pujant. El camí evita la primera part de la carretera i acaba desembocant en aquesta carretera poc abans del poblet de La Gouille. En la part final el camí va paral·lel a la carretera i fa diverses variants per la vall, ara ampla i sense gaire pendent. Nosaltres hem fet aquesta part final per la carretera, perquè ens ha semblat el camí més curt; hem arribat finalment a Arolla i ens hem allotjat a l'hotel du Pigne.

Tour Vanoise,
etapa 4, 2013
Tour Mont Blanc,
etapa 3, 2010
Tour Mont Blanc
etapa 2, 2010

Pues el autor de esa guía sospechosa es un tal Cándido Muñoz. Nombre de pila que le viene al pelo, si pensaba que un puntilloso como tú no le iba a descubrir sus pequeñas o grandes meteduras de pata en la descripción de la ruta.

Pues la metedura de pata es evidente. Eso suele pasar cuando la gente escribe guías de montaña sin haber pateado antes la idem. Desde el autobús o desde el teleférico las cosas se ven distintas. En la guía, en el apartado de "ficha técnica" marca el tiempo de la etapa completa, desde Zinal hasta Arolla. Concretamente marca 8h 45 hasta Les Haudères más 1 h más (sic) hasta Arolla. O sea, casi 9h 45 minutos. Si miramos los tracks que recogí en estas dos etapas, la etapa completa tiene 35 km de largo, 2.462 m de desnivel positivo y 2.162 m de desnivel negativo...